Operation for mandlig brystudvikling – gynækomasti

Mænd har ligesom kvinder anlæg til dannelse af et bryst, men forskellig hormonpåvirkning af brystkirtelvævet hos de to køn betyder at mænd normalt ikke udvikler mere end en lille brystvorte med lidt underliggende kirtelvæv. Af forskellige årsager kan dette kirtelanlæg udvikle sig til noget der i større eller mindre grad ligner
et kvindebryst, hvor man bruger betegnelsen gynækomasti, i disse tilfælde kommer ønsket om kirurgisk behandling på tale.

Der er mange forskellige årsager til gænækomasti. Tilstanden forekommer hyppigt i puberteten, og her vil gynækomastien normalt forsvinde uden behandling. En anden hyppig årsag til gynækomasti er overvægt.
I disse tilfælde bør behandlingen primært bestå i vægttab. En lang række medicamenter påvirker på forskellig vis hormonbalancen og kan medføre gynækomasti. En af de hyppigste medicamenter er anabolske steroider, indtaget i forbindelse med muskelopbyggende træning.

Relativt sjældne men alvorlige årsager til gynækomasti som knuder i testiklerne og mandlig brystkræft, skal
altid udelukkes inden en kirurgisk behandling. Det anbefales derfor altid at mænd med ønske om kirurgisk behandling af gynækomasti bliver henvist fra egen læge til en hospitalsafdeling der varetager udredning for årsagen til gynækomasti. Er gynækomastien meget udtalt kan der eventuelt tilbydes behandling på en af de offentlige plastikkirurgiske afdelinger.

Operation for gynækomasti kan foregå i lokal eller fuld bedøvelse. Man anvender fedtsugning, men som regel er det også nødvendig at fjerne kirtelvævet gennem en lille åbning omkring brystvorten.

Ring til Anette,
Eva & Eva