Anæstesi (fuld bedøvelse) i Amalieklinikken

Bedøvelsen forestås af speciallæger i anæstesi med stor erfaring fra deres virke som overlæger på Rigshospitalet og andre universitetssygehuse i samarbejde med rutinerede anæstesisygeplejersker. Til selve bedøvelsen har vi valgt at anvende lægemidler med meget få bivirkninger og hurtig opvågning. Ved at kombinere dette med lokalbedøvelse anlagt under operationen har vi opnået, at de fleste patienter oplever bedøvelsen og opvågningen meget positivt.

Sikkerhed er vores allerhøjeste prioritet, og vores anæstesiudstyr samt overvågnings- og sikkerhedsudstyr lever op til de højeste kvalitetskrav. Dette giver en meget høj grad af sikkerhed.

Inden operationsdagen

For at vi kan sikre dig den bedst mulige behandling, vil kirurgen under konsultationen ud fra et check-skema vurdere, om der er behov for ekstra undersøgelser, blodprøver eller konsultation med anæstesilægen inden operationsdagen. Hvis du selv ønsker det, kan du dog altid komme til at tale med eller møde anæstesilægen inden operationsdagen.

Operationsdagen

Om morgenen må du tage det meste af din sædvanlige lægeordinerede medicin. Du skal dog undgå vanddrivende medicin i fasteperioden.

På operationsdagen skal du møde fastende til operationen, da det er vigtigt, at mavesækken er tom.  Når man bliver bedøvet, afslappes alle muskler, og hvis der er noget i mavesækken, kan man risikere, at det løber tilbage i munden og ned i lungerne. Mavesækkens indhold tømmes med forskellig hastighed afhængig af arten.  Se de udførlige regler for faste nedenfor:

FASTEREGLER

Indtil 6 timer før operationen……
…. må du drikke og spise normalt.

Fra 6 til 2 timer før operationen……
…. må du drikke “gennemsigtige væsker”. F.eks. vand, saft, klar juice, te eller kaffe uden mælk.
Det tilrådes at drikke noget i denne periode, og det er en fordel, hvis drikken er sukkerholdig.
Man må dog højst drikke 1 glas i timen.

De sidste 2 timer før operationen…
…. må du intet indtage.

Inden operationen vil anæstesilægen komme og fortælle dig om bedøvelsen og smertebehandlingen samt stille dig nogle supplerende spørgsmål.

Han vil også ordinere såkaldt ”præmedicin”, som altid indeholder både smertestillende og forebyggende medicin mod kvalme, for at du skal have det så godt som muligt, når du vågner igen efter bedøvelsen.

Bedøvelsen

Bedøvelsen foregår ved at anæstesimidlet gives ind i blodåren via et drop, som er en ganske tynd, kort plasticslange, som er lagt i blodåren via en tynd nål. Når droppet er på plads, fjernes nålen og kun plasticslangen ligger tilbage.

Selve stikket gør ikke særligt ondt, men hvis du ikke bryder dig om det, kan du evt på apoteket købe lokalbedøvende ”EMLA”-creme eller –plaster, som du skal sætte på begge håndrygge på en synlig blodåre 1-2 timer før, du møder til operation i klinikken. Så vil huden været bedøvet, og vi kan stikke dig uden smerte.

Under hele operationen vil anæstesisygeplejersken eller -lægen sidde hos dig og kontrollere, at alt er i orden.

Opvågningen

Efter operationen vågner du hurtigt op, men du skal alligevel ligge en time på vores opvågningsstue, hvor vores sygeplejersker vil tage sig af dig og kontrollere, at alt er som det skal være. På opvågningen kan du få lidt at drikke.

Smertebehandling

Smertebehandlingen tilpasses naturligvis de enkelte indgreb, men består altid af en basisbehandling med tabl Panodil (paracetamol), som har færrest bivirkninger.

Derudover anvendes et såkaldt gigtpræparat (typisk Ibuprofen) i 3 dage.

Endelig anvendes de første par dage et stærkt smertestillende præparat af morfintypen.

Vanlig medicin

Forskellige slags medicin kan påvirke blødningen og behovet for smertestillende medicin under og efter operationen. Det er derfor vigtigt, at du i forbindelse med forundersøgelsen fortæller lægen, hvilken medicin du tager, så I kan aftale, hvordan du skal tage medicinen op til operationen.

Læs mere om hvordan du skal forholde dig med hensyn til din eventuelle vanlige medicin.

Flere almindelige spørgsmål til Anæstesilægen