Det er vigtigt, at du er godt forberedt til operationen. Rygning er den væsentligste årsag til komplikationer som infektion og vævsdød, og du skal derfor stoppe rygning mindst 4 uger før operationen og må tidligst begynde igen 4 uger efter operationen.

Forskellige slags medicin kan påvirke operationen og især være årsag til blødningsproblemer. Du vil derfor i forbindelse med forundersøgelsen tale med speciallægen om, hvordan du skal forholde dig med det medicin du eventuelt tager.

Reduktion af brystvorterne

Operationen foregår i lokalbedøvelse og varer ca. 1/2 time. Under operationen kan du mærke, at der foregår noget, men du har ingen smerter.

Ved operationen reduceres brystvorterne til en passende størrelse, som du selv kan være med til at bestemme. Huden syes med en meget tynd nylon tråd, og arret kommer til at være placeret således, at det på længere sigt ikke kan ses.

Når operationen er slut hviler du ca. 10 minutter. Du kan derefter tage hjem, og du må gerne selv køre bil efter operationen.

Lokalbedøvelsen virker normalt i nogle timer efter operationen. Når effekten ophører, får du kun lette smerter, som behandles med Paracetamol 1 gram 3-4 gange dagligt. Dette er normalt kun nødvendigt i de første par døgn.

Du skal komme til en kontrol efter 10-14 dage, hvor vi ser at alt er, som det skal være.

Den afsluttende kontrol hos plastikkirurgen foretages efter 3-6 måneder. Denne tid kan aftales ved operationen, eller du kan senere ringe og aftale en tid.

Blødning efter operationen er ekstremt sjældent forekommende. Hvis det sker, skal du i første omgang, hvile og placere noget koldt på brystvorten. Dette vil normalt stoppe blødningen. Stopper blødningen ikke, skal du naturligvis kontakte Amalieklinikken på det telefonnummer, du har fået udleveret. Det kan være nødvendigt at åbne såret og standse blødningen.

Infektion ses meget sjældent, men kan forekomme og vil kræve behandling med antibiotika. Hvis der optræder infektion, ses det typisk efter nogle dage, og symptomerne er rødme og hævelse samt tiltagende smerter. Er du i tvivl, er det bedst, at du kontakter klinikken.