Det er vigtigt, at du er godt forberedt til operationen. Rygning er den væsentligste årsag til komplikationer som infektion og vævsdød, og du skal derfor stoppe rygning mindst 4 uger før operationen og må tidligst begynde igen 4 uger efter operationen.

Direkte øjenbrynsløft

Operationen foregår i lokalbedøvelse og varer ca. 1 time. Under operationen ligger du med lukkede øjne og kan mærke, at der foregår noget, men du har ingen smerter. Ved operationen fjernes den overskydende hud lige over øjenbrynet. Huden syes med en meget tynd nylon tråd, og arret kommer til at være placeret ved overgangen mellem øjenbrynet og panden, således at det på længere sigt stort set ikke kan ses.

Temporalt øjenbrynsløft

Operationen foregår i lokalbedøvelse og varer ca. 1½ time. Under operationen ligger du med lukkede øjne og kan mærke, at der foregår noget, men du har ingen smerter. Ved operationen løsnes en del af panden fra hårgrænsen og ned til øjenbrynet, den overskydende hud fjernes ved hårgrænsen, hvorved øjenbrynet løftes op. Huden syes med en meget tynd nylon tråd, og arret kommer til at være placeret ved overgangen mellem hårgrænsen og panden, således at det på længere sigt stort set ikke kan ses.

Når operationen er slut hviler du ca. 10 minutter med kølebriller på sårene. Du kan derefter tage hjem, men du må ikke selv køre bil umiddelbart efter operationen. Det er derfor en god ide, hvis du har arrangeret en hjemtransport.

Det følgende døgn anbefaler vi, at du anvender kølebriller i 10-15 minutter af gangen med nogle timers mellemrum. Skulle sårene sive med lidt blod, skal du hvile med hovedet højt og anvende kølebrillerne. Dette vil normalt stoppe en eventuel blødning.

Lokalbedøvelsen virker normalt i nogle timer efter operationen. Når effekten ophører, får du kun lette smerter, som behandles med Panodil 1 g 4 gange dagligt. Dette er normalt kun nødvendigt i de første par døgn.

Du må især i de første par døgn ikke bukke dig ned, så ansigtet kommer under hjerteniveau, da dette ellers vil kunne fremprovokere en blødning.

Huden er syet med en tråd, som skal fjernes af vores sygeplejerske. Du skal derfor komme til en kontrol efter 6-7 dage, hvor tråden fjernes, og vi ser at alt er, som det skal være. Den afsluttende kontrol hos plastikkirurgen foretages efter 3-6 måneder. Denne tid kan aftales ved operationen, eller du kan senere ringe og aftale en tid.

Det er almindeligt, at man er sygemeldt fra sit arbejde i 1-2 dage efter operationen, men har man et fysisk krævende arbejde, kan sygemelding i op til 1 uge være nødvendig.

Blødning efter operationen er ekstremt sjældent forekommende. Hvis det sker, skal du i første omgang, hvile med hovedet højt og anvende kølebrillerne i 10-15 minutter. Dette vil normalt stoppe blødningen. Stopper blødningen ikke, skal du naturligvis kontakte Amalie Klinikken på det telefonnummer, du har fået udleveret.
Det kan være nødvendigt at åbne såret og standse blødningen.

Infektion ses meget sjældent, men kan forekomme og vil kræve behandling med antibiotika. Hvis der optræder infektion ses det typisk efter nogle dage, og symptomerne er rødme og hævelse samt tiltagende smerter.
De dybe selvopløselige tråde, som underhuden er syet med, kan nogle gange udstødes i arret, og dette kan ligne infektion, men vil normalt ikke kræve, at der behandles med antibiotika. Er du i tvivl, er det bedst, at du kontakter klinikken.

Arret ved et direkte øjenbrynsløft er placeret på et sted, hvor det er synligt og hos nogle kan man forvente, at det ikke forsvinder helt.
Det kan derfor eventuelt blive nødvendigt at skjule arret ved at farve øjenbrynet.