Det er vigtigt, at du er godt forberedt til operationen. Rygning er den væsentligste årsag til komplikationer som infektion og vævsdød, og du skal derfor helst stoppe rygning mindst 4 uger før operationen og må tidligst begynde igen 4 uger efter operationen.

Stritøre-operation

Operationen foregår typisk i lokalbedøvelse, med mindre andet er aftalt. Operationstiden er ca. 45 minutter per øre. Hvis du har valgt operation i fuld bedøvelse, sover du under hele operationen. Hvis du bliver opereret i lokalbedøvelse, kan du under operationen mærke, at der foregår noget, men du har ingen smerter.

Ved operationen lægges ørerne ind til hovedet via et snit på bagsiden af øret, så arret er skjult.

Når operationen er slut, hviler du ca. 10 minutter. Du bliver udstyret med en forbinding, der går ned om hagen og holder ørene på plads. Du kan derefter tage hjem, og du må gerne selv køre bil efter operationen. Hvis du har været fuldbedøvet skal du blive i klinikken i nogle timer efter operationen.

Lokalbedøvelsen virker normalt i nogle timer efter operationen. Når effekten ophører får du smerter, som behandles med Panodil 1 g. 3-4 gange dagligt. Dette er normalt kun nødvendigt i de første par døgn.

Forbindingen skal fjernes efter en uge, og dette foregår i klinikken, hvor vi også ser, at alt er, som det skal være. Den afsluttende kontrol hos plastikkirurgen foretages efter 3-6 måneder. Denne tid kan aftales ved operationen, eller du kan senere ringe og aftale en tid.

Blødning efter operationen er ekstremt sjældent forekommende. Hvis det sker, skal du kontakte Amalieklinikken på det telefonnummer, du har fået udleveret. Det kan være nødvendigt at åbne såret og standse blødningen.

Infektion ses meget sjældent, men kan forekomme og vil kræve behandling med antibiotika. Hvis der optræder infektion, ses det typisk efter nogle dage, og symptomerne er rødme og hævelse samt tiltagende smerter. Er du i tvivl, er det bedst, at kontakte klinikken.