Spørgsmål/svar

Er plastikkirurgerne på Amalieklinikken autoriserede speciallæger med speciale i plastikkirurgi?
…. Ja, alle vore plastikkirurger er speciallæger i Plastikkirurgi med mange års erfaring fra den plastikkirurgiske afdeling på Rigshospitalet.

Hvor mange brystforstørrende operationer foretager I pr. år?
…. Ca. 400 brystforstørrende operationer om året.

Dygtiggør I jer løbende ved at deltage på kurser og kongresser?
…. Ja, vi er alle på kongres eller kursus 2-3 gange årligt. Vi underviser selv bl.a. på det årlige Europæiske kursus for kommende og nyuddannede plastikkirurger.

Hvilken brystimplantatsproducent anvender I og har denne FDA-godkendte implantater?
…. Vi har i over 20 år kun brugt Mentor implantater, både privat og på Rigshospitalet. Vi er alle store tilhængere af Mentors skærefaste implantater cohessive II og III, som vi mener giver den største sikkerhed imod senere komplikationer. Mentor er sammen med Allergan de to eneste Implantater på det Europæiske marked, som har FDA godkendelse. Alene en CE-mærkning giver efter vores opfattelse ikke sikkerhed nok.

Brystforstørrende operation: Hvorfor anvender I Mentor implantater?

Hvorfor vælger man hos de fleste kvinder at placere implantatet UNDER brystmusklen

Brystforstørrende operation:
Hvorfor vælger man hos de fleste kvinder at placere implantatet under brystmusklen?

Hvorfor vælger man nogle gange at placere implantatet OVER brystmusklen?

Brystforstørrende operation:
Hvorfor vælger man nogle gange at placere implantatet over brystmusklen?

Hvorfor vælger I som regel at placere arret i brystfolden?

Brystforstørrende operation:
Hvorfor vælger I som regel at placere arret i brystfolden?

Hvorfor anvender I ikke adgangen via armhulen?

Brystforstørrende operation:
Hvorfor anvender I ikke adgangen via armhulen?

Kan man undersøge et bryst for brystkræft, når man har implantater?

Brystforstørrende operation:
Kan man undersøge et bryst for brystkræft, når man har implantater?

Hvad er de mest almindelige komplikationer ved en brystforstørrende operation?
…. Den mest almindelige komplikation er blødning efter operationen. Derfor er du altid indlagt til næste dag. Primær blødning senere end 12 timer efter operationen, har vi kun set få gange.
…. Infektion ses meget sjældent, men risikoen er størst for rygere. Derfor forlanger vi rygestop 4 uger før operationen.
…. Man mister en del af følesansen i brystet, men størstedelen vender tilbage igen, i løbet af et år.
…. Kapseldannelse forekommer hos 5-10% af kvinder, der får brystimplantater. Det er vores klare indtryk, at risikoen er mindre ved skærefaste implantater.

Har man mange smerter efter en brystforstørrelse?

Brystforstørrende operation:
Har man mange smerter efter en brystforstørrelse?

Hvorfor får man kapselskrumpning?

Brystforstørrende operation: Hvorfor får man kapselskrumpning?

Hvad kan man gøre for at undgå kapselskrumpning?

Brystforstørrende operation:
Hvad kan man gøre for at undgå kapselskrumpning?

Hvad gør man, hvis man har fået kapselskrumpning?

Brystforstørrende operation:
Hvad gør man, hvis man har fået en kapselskrumpning?

Hvad er risikoen for komplikationer ved min operation?
…. Blødning ca. 1%, Infektion ca. 0,4%, kapseldannelse 5-10 %

Hvilken størrelse og form anbefaler I mig?
…. Det afhænger af mange forhold, du vil blive grundigt undersøgt og vejledt. Din bredde på brystkassen, din højde, form og størrelse af dine bryster spiller alle en vigtig rolle for implantatvalget. Under konsultationen prøver vi med forskellige implantater i en prøve bh og du har selvfølgelig selv en stor indflydelse på valget.

Har I før/efter billeder af tidligere opererede kvinder, som jeg må se?
…. Ja, du kan se billeder på vores hjemmeside, men vær opmærksom på, at det er vanskeligt at overføre resultater fra andre kvinder til sig selv.

Hvad bliver den endelige pris?
…. De aktuelle priser finder du på vores prisside.
Grundprisen er med Mentor implantater cohessive I.
For de skærefaste Mentor implantater cohessive II og III betales et tillæg, som også fremgår på prissiden.

Kan du specificere de ydelser, der indgår i den endelige pris?
…. Prisen inkluderer alt bortset fra forundersøgelsen. Det vil sige operation i fuld bedøvelse med indlæggelse til næste dag, alle efterfølgende kontroller, behandling af alle komplikationer som måtte opstå, lovpligtig patientforsikring samt den mest omfattende garanti som tilbydes i Danmark ”Amaliegarantien”

Hvilke garantier fra klinikkens side (vedrørende implantat og operation) indgår i den endelige pris?
…. Se venligst ovenfor og læs desuden under Amaliegarantien på vores hjemmeside.

Skal jeg påregne yderligere operationer i min livstid – og hvor mange?
…. Man kan aldrig regne med, at en brystforstørrende operation med implantater er for livstid, men der er stor forskel på implantaters holdbarhed. Mentors cohessive I implantater skal skiftes efter 10 år. For cohessive II og III er der ikke nogen fast grænse for, hvornår de skal skiftes, men der kan heller ikke gives en livslang garanti for deres holdbarhed.
Afhængigt af hvor gammel man er på operationstidspunktet, er det klogt at regne med, at der skal skiftes implantater eller foretages andre korrektioner mindst en til to gange i løbet af livet.

Hvad sker der, hvis et implantat går i stykker, og er det farligt at gå med det?

Brystforstørrende operation:

Hvad bestemmer et implantats holdbarhed?

Brystforstørrende operation: Hvad bestemmer et implantats holdbarhed?

Hvordan undersøger man om et implantat er gået i stykker?

Brystforstørrende operation:
Hvordan undersøger man, om et implantat er gået i stykker?

Hvilke valg og muligheder har jeg, hvis jeg ikke er tilfreds med resultatet af operationen? Og hvem betaler i så fald for en re-operation?
…. Hvis du ikke er tilfreds med resultatet, taler vi naturligvis om dette. Det er vigtigt at vide, at kvinders bryster er forskellige fra starten, og alt er ikke muligt. Hvis det er tydeligt, at resultatet ikke er tilfredsstillende, og vi kan forbedre det, vil vi tilbyde en ny operation, og den vil være gratis. Vi tilbyder ikke en ny gratis operation, hvis man er utilfreds med størrelsen. Det er derfor vigtigt, at man er med til at beslutte størrelsen ved forundersøgelsen.

Hvis jeg beslutter senere at få fjernet mine implantater, hvordan vil brysterne så se ud?
…. Det kommer an på hvor store implantater man har haft, og hvor længe man har haft implantater. Der vil altid være en risiko for at brysterne kommer til at hænge lidt mere end, hvis man ikke havde haft implantater. Eventuelt kan det være nødvendigt med et brystløft for at få et pænt resultat.

Hvilke garantier er gældende på brystimplantaterne? Udstedes disse af producenten, distributøren eller af din klinik/privathospital?
…. Du får en skriftlig garanti fra Amalieklinikken, hvor det tydeligt fremgår, at du er sikret.
Udgifterne til implantater dækkes af Mentor, hvis implantaterne går i stykker.

Hvordan er mulighederne for at amme efter en brystforstørrende operation?
…. Det findes der ikke sikre tal for. Enkelte undersøgelser viser en lille øget risiko for, at du ikke kan få amningen til at fungere efter en brystforstørrende operation. Der er dog mange kvinder, der har ammet uden problemer efter en brystforstørrende operation.

Hvordan vil brysterne se ud efter en graviditet og amning?
…. Det kommer an på, hvor stort brystet er, og hvor længe du ammer. Der er også en tendens til, at brystet hænger mere for hvert barn, du har ammet. Det kan blive nødvendigt med et skift til større implantater eller et brystløft efter amning, men sjældent efter første eller andet barn.

Hvor længe skal der gå efter en fødsel, før man kan få lavet brystforstørrende operation?
…. Der skal gå mindst 6 mdr efter ophør med amning. Det er også bedst, hvis du nogenlunde har genvundet din vægt fra før graviditeten.

Kan man få kræft af brystimplantater?
…. Man har foretaget brystforstørrelse med silicone i næsten 60 år og det er aldrig påvist at dette indebærer en øget risiko for brystkræft.
Indenfor de seneste år har man fået mistanke om, at implantater kan være årsag til en sjælden form for lymfekræft som kaldes Anaplastisk Storcellet Lymfom (på engelsk forkortet til ALCL). Man finder denne sygdom hos ca. 1 ud af 30.000 kvinder med implantater; men kun hos 1 ud af 60.000 med Mentor implantater. Det mest almindelige symtom er væskedannelse omkring implantatet. Oplever man hævelse omkring et implantat flere år efter operationen, er det derfor vigtigt, at man opsøger sin kirurg.

Brystforstørrende operation: Kan man få kræft af brystimplantater?